Nowy rok szkolny wystartował pełną parą, wszyscy powoli przyzwyczajają się do nowych obowiązków i czekają na kolejne (oby tylko pozytywne) wyzwania. Jeśli jednak pojawią się trudności wychowawcze, a niełatwe relacje z uczniami, rodzicami i współpracownikami będą spędzały sen z powiek - polecamy najnowszy numer Meritum.
Zamieszczone w kwartalniku artykuły traktują określenia: trudny uczeń" czy "trudna klasa" wielowymiarowo, ponieważ trudne sytuacje zadarzają się niezależnie od miejsca, typu placówki, kadry pedagogicznej, środowiska i są nieodłacznym elementem życia i funkcjonowania w szkole.
Numer rozpoczyna socjologiczne spojrzenie na procesy grupowe i konflikty w klasie. Kolejne artykuły proponują edukację dla mądrości, style rozwiązywania konfliktów przez nauczycieli, wskazują sposoby wpływania na niewłaściwe zachowania uczniów. Polecamy dobre praktyki: od realizacji programu profilaktyki wśród najmłodszych – „Spotkania z Leonem”, poprzez rezultaty stosowania narzędzi kształtowania kompetencji społecznych, do skutecznego rozwiązywania problemów wychowawczych.
Przedstawiamy też najważniejsze wyniki ogólnopolskich badań „Nastolatki 3.0” zrealizowanych przez NASK w roku 2016, których celem było, między innymi, pomiar: aktywności nastolatków w Internecie, edukacyjnej roli Internetu oraz świadomości zagrożeń i sposobów reagowania na przemoc.
Zapraszamy do lektury!