1 | Czy wiecie czym jest LetMeTalk albo Doodle Buddy? Czy wiecie czym jest LetMeTalk albo Doodle Buddy? To niezwykle pomocne aplikacje w pracy z uczniami, również ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Więcej informacji o aplikacjach znajdziecie w artykule Zyty Czechowskiej i Jolanty Majkowskiej Mobilny niezbędnik nauczyciela |
2 | Programujemy mobilnie Załatwienie sprawy w urzędzie lub banku wymaga od nas posługiwania się komputerem lub urządzeniem mobilnym. Zakupy robimy przez internet. Nawet zwykłe urządzenia gospodarstwa domowego musimy zaprogramować, by działały prawidłowo. Jak to zmienia sytuację naszych uczniów? Może nie każdy z nich będzie zawodowym programistą, ale każdy powinien wiedzieć, na czym polega programowanie. Polecamy doskonały artykuł Agnieszki Borowieckiej |
3 | Dlaczego sok z cytryny jest kwaśny? Dlaczego sok z cytryny jest kwaśny? Chemii nie sposób uczyć jedynie w oparciu o teorię. Niestety często przeszkodą do przeprowadzania doświadczeń chemicznych na lekcjach jest słabe zaplecze laboratoryjne. Warto wtedy posiłkować się chociażby filmami edukacyjnymi, które każdy uczeń może obejrzeć na swoim smartfonie czy tablecie. Jakie są najlepsze? O tym opowiada Justyna Kamińska w artykule KLUCZOWE UMIEJĘTNOŚCI PRZEDMIOTOWE Z CHEMII – JAK JE KSZTAŁCIĆ MOBILNIE? |
4 | Edukacja w czasach zarazy "Podoba mi się porównanie przez prof. M. Sysłę powiedzenia Edukacja w czasie zarazy do tytułu powieści Gabriela Garcii Marqueza „Miłość w czasach zarazy” i jego stwierdzenie: Podobnie jak w tej powieści, zaraza nie powinna przeszkodzić edukacji, a wręcz przeciwnie, powinna ją wzmocnić wczasach ciężkich i uodpornić na przyszłość." - napisała w swoim artykule "Z lotu ptaka - nauczyciel w czasie pandemii" Małgorzata Rostkowska. Polecamy! |
5 | Czy szkoła umarła i trzeba ją zamknąć? Czy szkoła umarła i trzeba ją zamknąć? Wszyscy dzisiaj piszą o edukacji mobilnej, jakby była panaceum na wszystkie bolączki współczesnego systemu oświaty. Beata Rząca postanowiła popatrzeć na to z nieco innej perspektywy...Ponieważ aktualny system szkolny od lat jest bardzo mocno krytykowany przez wielu specjalistów, zadała sobie pytania o przyszłość szkoły. Może jest już niepotrzebna? Może, jak pisał o tym prof. Jan Hart-man, szkoła umarła i trzeba ją zamknąć? Wystarczy przecież tylko stały dostęp do internetu...Co Wy na to? Zapraszamy do lektury artykułu |
6 | Do czego używacie smartfona (i czy wiecie, kto za nim stoi)? Do czego używacie smartfona (i czy wiecie, kto za nim stoi)? Do rozrywki? Komunikacji? Sprawdzenia pogody? Niezaprzeczalnie czas pandemii zmienił nasz sposób postrzegania tego i innych mu podobnych środków medialnych. Z tymi urządzeniami, sposobem ich działania i internetem związane są życiorysy dwóch nieprzeciętnych osób. Mogliście o nich nie słyszeć, chociaż z pewnością na co dzień korzystacie z ich wynalazków i pomysłów. Artykułem Grażyny Gregorczyk Zapomniane historie niezwykłych ludzi...rozpoczynamy kolejny numer Meritum. |
7 | Solidarność w branży, czyli Meritum wspiera młodych redaktorów Solidarność w branży, czyli Meritum wspiera młodych redaktorów Czy wiecie, że jest taka fajna e-gazetka szkolna "Koperniczki"? Redaguje ją kilka fantastycznych, zaangażowanych dziewczynek: Pola Krakowiak, Urszula Urbaś, Ewa Skalska, Jagoda Zając i Natalia Zaród ze Szkoły Podstawowej nr 24 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Mikołaja Kopernika w Tarnowie. Zobaczcie, jaki talent i potencjał tkwi w tych młodych dziennikarkach! |
8 | Jak nauczyć młodzież czytania ze zrozumieniem? Jak nauczyć młodzież czytania ze zrozumieniem? Najlepiej zmotywować ich filmem...Polecamy artykuł dra Radosława Osińskiego, krytyka filmowego, filmoznawcy, który prowadzi zajęcia z zakresu specjalizacji filmoznawczej na Wydziale Filologicznym UMK. |
9 | Skoro „polski pilot i na drzwiach od stodoły poleci”, to polski nauczyciel i uczeń nawet bez tradycyjnej szkoły potrafi się rozwijać i kształcić.... Zgadzacie się? Nie pozwoliły się okraść z kreatywności ani zhakować motywacji, zachwycały różnorodnością i niepowtarzalnością; Wszystkie skierowane przeciwko panoszącemu się wirusowi COVID-19 doskonale spełniły swoją rolę w szerszym kontekście – programy i akcje wymyślone podczas pandemicznej rzeczywistości naprawdę zaskoczyły! Garść inspiracji wędruje do Was w artykule Małgorzaty Gasik NAJLEPSZY PAKIET ANTYWIRUSOWY. ZALECANA SZYBKA INSTALACJA |
10 | Film dobry na pandemię? W sytuacji, w której obecnie żyjemy, trudno odnaleźć spokój zarówno nauczycielom, jak i uczniom. Młodzi ludzie nieustanne, niezależnie od tego, co się dzieje (a może nawet tym bardziej) potrzebują przestrzeni do komentowania rzeczywistości, werbalizowania swoich lęków, obaw, konfrontowania poglądów. Właściwie dobrany przez nauczyciela film daje taką możliwość. Polecamy fantastyczny artykuł Anny Równy - solidna porcja wskazówek z doskonałym filmem w tle. |
11 | Małpy, dopamina, ludzie i dźwięk Messengera. Znajdź wspólny element Małpy, dopamina, ludzie i dźwięk Messengera. Znajdź wspólny element "Ponad 50 lat temu naukowcy badający odruchy małp postanowili przed podaniem im ulubionego soku uruchomić specjalny dźwięk. Jak się okazało, ów sygnał dźwiękowy podnosił poziom dopaminy u małp, i to o wiele bardziej niż w trakcie picia soku. Po ponad pół wieku od tamtych wydarzeń okazuje się, że my-ludzie bardzo często zachowujemy się dokładnie jak te eksperymentalne małpy. To fragment artykułu dra Macieja Dębskiego "Higiena cyfrowa. Czym jest i w jaki sposób należy o nią dbać". Odpowiedź na pytanie postawione w tytule jest szczególnie przydatna w czasach, kiedy praca i nauka zdalna zdominowały nasze życie. Polecamy! |
12 | Kształcenie na odległość w czasach pandemii Kształcenie na odległość w czasach pandemii |
13 | Jak pomóc wspólczesnym śnieżynkom? Jak pomóc wspólczesnym śnieżynkom? |
14 | Drodzy Nauczyciele! Pamiętajmy - Maslow przed Bloomem! Drodzy Nauczyciele! Pamiętajmy - Maslow przed Bloomem! |
15 | Zdalna edukacja w czasach pandemii Zdalna edukacja w czasach pandemii |
16 | Zdalne nauczanie - rzeczywistość czy potrzeba chwili? Zdalne nauczanie - rzeczywistość czy potrzeba chwili? Czy nauczanie zdalne może łączyć podstawowe działania edukacyjne z budowaniem relacji z uczniami? Jak szybko podejmujemy działania zmieniające nasze przyzwyczajenia, dostosowując formy organizacji spotkań z uczniami? Jakie warunki są niezbędne, by zdalna edukacja miała szansę stać się efektywną formą pracy? Odpowiedzi na pytania znajdziecie w artykule Stanisława Szulca ZDALNE NAUCZANIE – RZECZYWISTOŚĆ CZY POTRZEBA CHWILI? Polecamy! |
17 | O słowie i emocjach... Nauczycielu, szczególnie młody... podstawą Twojej Nauczycielskiej Mocy jest świadomość i rozumienie swoich emocji, a także emocji swoich podopiecznych. Wiem, że często jesteś zagubiony i boisz się lub jesteś na nie wściekły! (zarówno na dzieci, jak i na własne reakcje...). To dlatego, że Ci zależy, a bycie Nauczycielem jest dla Ciebie ważne... Z okazji czwartku polecamy artykuł O SŁOWIE I EMOCJACH – KOMUNIKACJA W PRACY NAUCZYCIELA Izabeli Wrzesińskiej. |
18 | Czy zdalna edukacja jest zmianą innowacyjną? Czy zdalna edukacja jest zmianą innowacyjną? Heraklit z Efezu powiedział, że „jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana”... ostatnio doświadczyliśmy dużo zmian (żeby nie powiedzieć - zbyt dużo...). Jedną z takich zmian była konieczność opanowania i zorganizowania edukacji zdalnej. Polecamy artykuł Marii Sykut - CZY ZDALNA EDUKACJA JEST ZMIANĄ INNOWACYJNĄ? |
19 | Oczekiwania vs rzeczywistość... Oczekiwania vs rzeczywistość... Jeśli Twój zapał słabnie – wstań i idź! Jeśli nie rozumiesz – zapytaj, jeśli potrzebujesz pomocy – poproś o nią, a potem wstań i idź! Bo – jak każdy człowiek – masz prawo wątpić, zniechęcać się i denerwować. Masz prawo zmienić zdanie i wybrać inną drogę. Ale najpierw spróbuj zawalczyć – o siebie i innych! Polecamy artykuł - rozmowę z nauczycielami, doradcami metodycznymi. |
20 | Młodzi nauczyciele potrzebni od zaraz... Młodzi nauczyciele potrzebni od zaraz... Jaką rolę odegrają młodzi nauczyciele w rozwoju i podnoszeniu jakości kształcenia branżowego? Czy znasz ich atuty? Odpowiedź znajdziesz w artykule Teresy Kazimierskiej wraz z płynącymi z doświadczenia i serca radami dla „nowicjuszy” i nauczycieli o krótkim stażu zawodowym. |